נייר עמדה על עולמות וירטואליים שהוגש למושב "טכנולוגיות אינטרנט בישראל– חשיבה לעתיד" במסגרת הכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי 2009

העתיד כבר כאן! למה את/ה חייב/ת לדעת מהן המגמות העתידיות של תעשיית עולמות וירטואליים תלת ממדיים*
מאת: ד"ר חנן גזית | מנכ"ל מטאוורסנס בע"מ

מבוא
ברבעון האחרון של שנת 2008 הושקעו בעולמות הוירטואליים 425 מליון דולאר! השקעה זו בראשיתו של המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי מוכיחה ומדגימה את ההכרה והלגיטימציה שלה זוכה תעשיית העולמות הוירטואליים בעולם. גם בישראל הולכת ועולה המודעות למדיום זה.
בנייר עמדה זה ברצוני לפרוש ולהציג בפניך את שמונה המגמות העתידיות המרכזיות של תעשיית העולמות הוירטואליים התלת ממדיים ומשמעותן לקהילה העסקית והאקדמית בישראל.

מגמה 1: עולמות וירטואליים תלת ממדיים יהיו זמינים ונגישים יותר עבור עסקים וחברות
עולמות וירטואליים תלת ממדיים למיתוג עסקי, הכשרה ואימון עובדים, מתן פתרונות ללקוחות יהיו נגישים יותר לחברות ועסקים. חברות מובילות כמו יבמ וסאן מיקרוסיסטמס שוקדות על עולמות וירטואליים תלת ממדיים מאובטחים לעסקים. בעתיד נראה יותר ויותר כלים עסקיים לניהול ידע משולבים במרחבי עבודה וירטואליים תלת ממדיים כדוגמת SAMETIME3D של יבמ בסקנד לייף.

מגמה 2: העולמות הוירטואליים התלת ממדיים יאפשרו עסקים והדרכה מסוג חדש
יותר כלי אינטרנט שיתופיים, בלוגים, וויקי, מערכות LMS לניהול למידה כגון sloodle , מערכות סליקה לעסקים ישולבו בעולמות וירטואליים תלת ממדיים. אלה יאפשרו אינטראקציות הדרכה, למידה חדשות. אינטראקציות קנייה חוויות חדשות עם מוצרים וירטואליים יתאפשרו כשבמקביל נראה יותר מוצרים וירטואליים, שנוצרו במקור עבור המשתמשים בתוך העולם הוירטואליים, על מדפי החנויות הממשיות בעולם הממשי.


מגמה 3: עולמות תלת מימדים על גבי דפדפן האינטרנט יאפשרו אינטראקציות חווייתיות חדשות
התפתחות הסטנדרטים והחומרה יאפשרו את פיתוחם של עולמות וירטואליים תלת ממדיים מבוססים אינטרנט, ה - Web3D . מרחבים תלת ממדים שיתופיים ישולבו ויפעלו על גבי דפדפן האינטרנט הרגיל בצורה חלקה. אלה יאפשרו ליצור חוויות אינטראקטיבית חדשות ללקוחות עסקיים ולאוכלוסיית התלמידים כאחד.

מגמה 4: שבירת גבולות העולמות וירטואליים התלת ממדיים תלך ותתרחב
שילוב אפליקציות של עולמות וירטואליים תלת ממדיים סגורים על גבי רשתות חברתיות כמו פייסבוק ילך ויתרחב כמו גם על גבי מכשירי סלולאר. חברות כדוגמת Myrl יציעו פתרונות לארגון כל האוואטרים [הדמויות התלת ממדיות שלכם] מכל העולמות הוירטואליים במקום אחד וחברות כמו Unity3D יציעו פתרונות מתקדמים ליצירת והעברת אובייקטים בין עולמות וירטואליים סגורים בזמן אמת.

מגמה 5: מוסדות ממשלתיים יגבירו השימוש בעולמות וירטואליים ממדיים
מערכות הרגולציה והזיהוי האישי של האוואטרים [דמיות תלת ממדיות] יתפתחו ועלויות הפיתוח ירדו. הדמויות בעולמות הוירטואליים ילכו וידמו יותר לאופן שבו אנו נראים במציאות הממשית, מהבעת רגשות בזמן אמת ועד לאופן שבו נע השיער והביגוד ברוח. התפתחות זו תאפשר למוסדות ממשלתיים להשתמש במדיום זה ביתר קלות לצורך תקשורת ודיאלוג ישיר עם האזרחים.

מגמה 6: אוואטרים בעלי בינה מלאכותית יחליפו נותני שירות אנושיים
כבר היום קשה להבחין במבט ראשון אם אוואטר שפוגשים בתוך סקנד לייף הוא דמות ממוחשבת תלת ממדית בעלת בינה מלאכותית (בוט) או בן אנוש. אם פיתוח טכנולוגיית הבינה המלאכותית ימשך בקצב נוכחי, יחליפו בוטים נציגי מכירות ונותני שירות אנושיים בחנויות ומשרדים וירטואליים וכשתשוחח עימם לא תוכל להבחין בהבדל במשך דקות ארוכות.

מגמה 7: ממשקי מוח-מחשב בעולמות וירטואליים תלת ממדיים יאפשרו לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים להשתתף באופן פעיל בעשייה והיצירה תוך שבירת המגבלות והמחסומים הפיזיים הקיימים.

מגמה 8: העולמות הוירטואליים התלת ממדיים מפתחים אוריינות מסוג חדש
בעולם הוירטואלי הופכים המשתתפים מצרכנים פסיביים ליצרנים אקטיביים ובדרך הם רוכשים מיומנויות טכנולוגיות. חשוב מכך, הם רוכשים את האוריינות המשחקית, היכולת לקרא, לפעול וליצור בתוך סביבות מקוונות ועולמות וירטואליים תלת ממדיים מורכבים מתוך חשיבה ביקורתית.

לסיכום,
התפתחות העתידית של העולמות הוירטואליים התלת ממדיים מציבות אתגרים חדשים בפני חברות, ארגונים ומוסדות בכלל ובישראל בפרט. העלאת המודעות בקרב מקבלי ההחלטות בקהילת העסקים והארגונים, כמו גם של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה בישראל לקראת המגמות העתידיות איננה בגדר מותרות אלא הכרח. נדרשת התכוננות אמיתית ככדי לממש את הפוטנציאל הטמון בעולמות וירטואליים באופן מושכל כי העתיד כבר כאן.


על מחבר נייר העמדה | ד"ר חנן גזית מנכ"ל מטאוורסנס
ד"ר חנן גזית הינו מומחה להתנהגות ולמידה בעולמות וירטואליים ובמשחקים. בעלים ומנכ"ל .מטאוורסנס בע"מד"ר גזית הינו יועץ לאיגוד העולמות הוירטואליים העולמי ומייסד די.ג.ר.ה ישראל - המרכז הישראלי של האיגוד הבינלאומי של חוקרי משחקי מחשב. מרצה וחוקר במחלקה לטכנולוגיות למערכות למידה ב H.I.T– מכון טכנולוגי חולון.
http://www.metavsesense.com


למתעניינים קישורים למידע נוסף:

מטאוורסנס סקנד לייף 1: אופקים חדשים בהדרכה ואימון עם דייויד בורדן מנכ"ל DADEN LIMITED


ברק אובאמה צירף אליו 4 מומחים בתחום עולמות וירטואליים תושבי סקנד לייף


ד"ר חנן גזית, מנכ"ל מטאוורסנס: "בעתיד הקרוב יחליפו אוואטרים בעלי בינה מלאכותית נותני שירות אנושיים בחנויות ומשרדים וירטואליים"

ציפי לבני מנצחת בסקר זירת בחירות תלת ממדית באינטרנט אבל ביבי לוקח בסוף!

MetaverSense השיקה זירת בחירות 2009 וירטואלית תלת ממדית ראשונה באינטרנט!

ברק אובאמה מביס את מק'יין גם בעולם הוירטואלי סקנד לייף



אין תגובות: