שנת 2009 תציין שני מועדים המהווים אבני דרך חשובות עבור עולם המדע -מאתיים שנה להולדתו של צ'רלס דרווין, ו- 150 שנה לפרסום ספרו החשוב ביותר, מוצא המינים. כחלק מהחגיגות, יארח אתר Elucian Islandsבתוך סקנד לייף את המשחק האינטראקטיבי הראשון שלו, רשמים מהמסע.
"כדי להשלים את סדרת המשימות במשחק רשמים מהמסע, יהיה עליכם להתמודד עם רעידות אדמה והתפרצויות הרי געש, לשחות בין שוניות אלמוגים ולחשוף מאובנים קבורים, ובנוסף לעמוד מול חיות פרא כגון יגוארים, עצלנים וצבי ים.
האם תצליחו לשחזר את רגעי השיא של הפלגתה המפורסמת של הספינה ביגל בה הפליג דרווין ולגלות מחדש את הגילויים המדעיים המרכזיים שלו כשאתם חמושים רק בתיק כלים, מצפן ופנקס? פרסים יוענקו למסיימים בהצלחה.
הצטרפו אלינו בתוך סקנד לייף החל מהיום, יום רביעי ה - 25 בפברואר, בתןך הארכיפלג המרהיב Elucian Islands, אשר כולל שחזור עשיר ושופע של יבשת דרום אמריקה ואיי הגלפגוס, כמו גם תעתיק מדויק בקנה מידה קטן של ספינת הוד מלכותה ביגל.
האי החדש ייפתח על ידי קארן ג'יימס, האחראית על תחום דרווין במוזיאון למדעי הטבע שבלונדון והמנהלת המדעית של פרויקט ביגל. קארן תחתוך את הסרט ותרצה בפני הנוכחים על עבודתה בנושא חגיגות היובל של דרווין.
המשתתפים יזכו בנוסף בהזדמנות לצפות בסרט שהופק על ידי Nature Video ובו ראיון עם המדען ואיש הטלוויזיה המפורסם, דיוויד אטנבורו, העוסק בדעותיו על דרווין, הברירה הטבעית והתנ"ך, לפני שיתחילו במשחק."
העתיד כבר כאן! 7 מגמות עתידיות של עולמות וירטואליים תלת-ממדיים*מאת: ד"ר אלחנן גזית, מייסד ומנכ"ל מטאוורסנס בע"מ
מבואברבעון האחרון של שנת 2008 הושקעו בפיתוח עולמות וירטואליים 425 מיליון דולאר! השקעה זו בראשיתו של המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי מוכיחה ומדגימה את ההכרהוהלגיטימציה שלה זוכה תעשיית העולמות הוירטואליים בעולם. גם בישראל הולכתועולה המודעות למדיום זה.
בנייר עמדה זה ברצוני לפרוש ולהציג בפניך שבע מגמות העתידיותהמרכזיות של תעשיית העולמות הוירטואליים התלת ממדיים ומשמעותן לקהילההעסקית והאקדמית בישראל.
מגמה 1: עולמות וירטואליים תלת ממדיים יהיו זמינים ונגישים יותר עבור עסקים וחברותעולמות וירטואליים תלת ממדיים למיתוג עסקי, הכשרה ואימון עובדים, מתןפתרונות ללקוחות יהיו נגישים יותר לחברות ועסקים. חברות מובילות כמו יבמוסאן מיקרוסיסטמס שוקדות על עולמות וירטואליים תלת ממדיים מאובטחיםלעסקים. בעתיד נראה יותר ויותר כלים עסקיים לניהול ידע משולבים במרחביעבודה וירטואליים תלת ממדיים כדוגמת SAMETIME3D של יבמ בסקנד לייף.
מגמה 2: העולמות הוירטואליים התלת ממדיים יאפשרו עסקים והדרכה מסוג חדשיותר כלי אינטרנט שיתופיים, בלוגים, וויקי, מערכות LMS לניהול למידה כגון sloodle , מערכות סליקה לעסקים ישולבו בעולמות וירטואליים תלת ממדיים. אלהיאפשרו אינטראקציות הדרכה, למידה חדשות. אינטראקציות קנייה חוויות חדשותעם מוצרים וירטואליים יתאפשרו כשבמקביל נראה יותר מוצרים וירטואליים, שנוצרו במקור עבור המשתמשים בתוך העולם הוירטואליים, על מדפי החנויותהממשיות בעולם הממשי.
מגמה 3: עולמות תלת מימדים על גבי דפדפן האינטרנט יאפשרו אינטראקציות חווייתיות חדשותהתפתחות הסטנדרטים והחומרה יאפשרו את פיתוחם של עולמות וירטואליים תלתממדיים מבוססים אינטרנט, ה - Web3D . מרחבים תלת ממדים שיתופיים ישולבוויפעלו על גבי דפדפן האינטרנט הרגיל בצורה חלקה. אלה יאפשרו ליצור חוויותאינטראקטיבית חדשות ללקוחות עסקיים ולאוכלוסיית התלמידים כאחד.
מגמה 4: שבירת גבולות העולמות וירטואליים התלת ממדיים תלך ותתרחבשילוב אפליקציות של עולמות וירטואליים תלת ממדיים סגורים על גבי רשתותחברתיות כמו פייסבוק ילך ויתרחב כמו גם על גבי מכשירי סלולאר. חברותכדוגמת Myrl יציעו פתרונות לארגון כל האוואטרים [הדמויות התלת ממדיותשלכם] מכל העולמות הוירטואליים במקום אחד וחברות כמו Unity3D יציעופתרונות מתקדמים ליצירת והעברת אובייקטים בין עולמות וירטואליים סגוריםבזמן אמת.
מגמה 5: מוסדות ממשלתיים יגבירו השימוש בעולמות וירטואליים ממדייםמערכות הרגולציה והזיהוי האישי של האוואטרים [דמיות תלת ממדיות] יתפתחוועלויות הפיתוח ירדו. הדמויות בעולמות הוירטואליים ילכו וידמו יותר לאופןשבו אנו נראים במציאות הממשית, מהבעת רגשות בזמן אמת ועד לאופן שבו נעהשיער והביגוד ברוח. התפתחות זו תאפשר למוסדות ממשלתיים להשתמש במדיום זהביתר קלות לצורך תקשורת ודיאלוג ישיר עם האזרחים.
מגמה 6: אוואטרים בעלי בינה מלאכותית יחליפו נותני שירות אנושייםכבר היום קשה להבחין במבט ראשון אם אוואטר שפוגשים בתוך סקנד לייף הואדמות ממוחשבת תלת ממדית בעלת בינה מלאכותית (בוט) או בן אנוש. אם פיתוחטכנולוגיית הבינה המלאכותית ימשך בקצב נוכחי, יחליפו בוטים נציגי מכירותונותני שירות אנושיים בחנויות ומשרדים וירטואליים וכשתשוחח עימם לא תוכללהבחין בהבדל במשך דקות ארוכות.
מגמה 7: ממשקי מוח-מחשב בעולמות וירטואליים תלת ממדיים יאפשרו לאוכלוסיותבעלי צרכים מיוחדים להשתתף באופן פעיל בעשייה והיצירה תוך שבירת המגבלותוהמחסומים הפיזיים הקיימים
סיכום: בעולם הוירטואלי הופכים המשתתפים מצרכנים פסיביים ליצרנים אקטיביים ובדרךהם רוכשים מיומנויות טכנולוגיות. יתרה מזאת, הם רוכשים את האוריינותהמשחקית, היכולת לקרא, לפעול וליצור בתוך סביבות מקוונות ועולמותוירטואליים תלת ממדיים מורכבים מתוך חשיבה ביקורתית. מכאן שהתפתחות העתידית של העולמות הוירטואליים התלת ממדיים מציבות אתגרים חדשיםבפני חברות, ארגונים ומוסדות בכלל ובישראל בפרט.
העלאת המודעות בקרב מקבליההחלטות בקהילת העסקים והארגונים, כמו גם של מערכת החינוך וההשכלה הגבוההבישראל לקראת המגמות העתידיות איננה בגדר מותרות אלא הכרח. נדרשת התכוננותאמיתית ככדי לממש את הפוטנציאל הטמון בעולמות וירטואליים באופן מושכל כיהעתיד כבר כאן.
ד"ר אלחנן גזית חוקר התנהגות משתמשים ולמידה בעולמות וירטואליים ובמשחקים. ד"ר גזית חבר באיגוד העולמות הוירטואליים העולמיועומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרימשחקים דיגיטליים הבינלאומי. מרצה ויועץ לארגונים, חברות הייטק וסטארטאפים.
נשיא ארצות הברית ברק אובאמה הקים צוות משימה "חדשנות על סדר היום" שמטרתו לגבש ולהציע הצעות אופרטיביות לפיתוח ממשל אפקטיבי יותר ונגיש יותר לציבור, להציע דרכים חדשות לפיתוח צמיחת הטכנולוגיה והכלכלה וליצירת מקומות עבודה חדשים וגם לעסוק במתן פתרונות אפקטיביים לבעיות המרכזיות שעומדות על סדר היום של אמריקה".
ברק אובאמה צירף לצוותו שני מומחים מאקדמיה והתעשייה תושבי סקנד לייף. פרופ' בט נובאק מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ייל בניו-יורק ומר אירווינג ואלדווסקי-ברגר, יו"ר חברת יבמ לשעבר. כסגן נשיא יבמ לפיתוח אסטרטגיה טכנולוגית וחדשנות, ולאדווסקי עמד בראש הצוות ששכנע את החברה להשקיע סכומי עתק ומשאבים בפיתוח טכנולוגיות תלת מימד לאינטרנט, בתוך סקנד לייף וגם בפלטפורמות אינטרנטיות אחרות. פרופ' נובאק פיתחה סדרת כנסים אקדמיים ואת אי "דמוקרטיה" של בית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק בתוך סקנד לייף.
קודם לכן, במהלך מסע הבחירות מינה ברק אובאמה את פרופ' סוזאן קרופורדט, מבית הספר למשפטים באוניברסיטת מישיגן ואת פרופ' קווין וורבאץ לצוות הפדראלי שעוסק ברגולציה ומיסוי התקשורת. שניהם תושבי סקנד לייף. מטרת הצוות היא לבצע בחינה מחודשת ומעמיקה של עמדות הממשלה בתחום התקשורת. סמכות הצוות הפדראלי לרגולציה של התקשורת כוללת בחינה מחודשת של נושא הקניין הרוחני וגם רגולציה של תכנים.לאחר הבחינה יתבקש הצוות להציע לנשיא הנבחר ברק אובאמה הצעות לשינויים נדרשים.
פרופ' קרופורד היא תומכת נלהבת ביצירה המתרחשת בתוך סקנד לייף ופרופ' וורבאץ בחר שילב שידורי טלוויזיה לתוך סקנד לייף מתוך כנס סופרנובה שעמד בראשו. את השילוב עם סקנד לייף הוא הסביר לביסזנס-ויק כך: "אנו מתעניינים זמן רב במשחקי תפקידים מרובי משתתפים מקוונים ויחד עם תוכנית "יזמים מקושרים" רצינו לבדוק את השידור בתוך עולם וירטואלי. עולמות וירטואליים כמו סקנד לייף הם מגרש משחקים חדש שמאפשרים חופש רב לנסות דברים חדשים ולכן הם כל כך מלהיבים.".
מהי משמעות מינויים אלה? מוקדם מידיי לדעת, אבל שני דברים לפחות אפשר ללמוד:
1. ברק אובאמה השכיל להשתמש בכלי המהפכה של דור ה Web3D !
קראתי בקפה דה-מארקר פוסט מרתק שכתב ד"ר אשר עידן בנושא תורת כוחות מאוחדת של חוקי העולם הוירטואלי. בפוסט התייחס ד"ר עידן גם להצלחה של ברק אובאמה לרתום את טכנולוגית ווב 2.0 לניצחונו במסע הבחירות. מאחר שמאחורי כל החוקים וכל המשוואות עומדים האנשים. לדעתי, אנו חיים במהפכה של ה - Web3D שבה עולמות וירטואליים, רשתות חברתיות ומשחקי מחשב מרובי משתתפים מתמזגים. מהפכה זו מאפשרת סוגי תקשורת ואינטראקציה אם אנשים אחרים, עם אובייקטים ועם רובוטים שלא היו אפשריים קודם לכן, ראה דוגמת העולם הוירטואלי התלת ממדי סקנד לייף. בקליפ למעלה, האוואטר של ברק אובאמה במהלך קמפיין מסע הבחירות לנשיאות ארצות הברית. אחד היתרונות של ברק אובאמה הוא הדור החדש של אובאמה = האנשים שהוא השכיל לחבר אליו כמו ארבעת המומחים בנושא עולמות וירטואליים שצורפו לצוותי המשימה.
2. בפעם הראשונה נמצאים בקרב מקבלי ההחלטות בבית הלבן לגבי התפתחות המטאוורס בעתיד, אנשים שהתנסו בעצמם באופן פעיל בתוך עולמות וירטואליים תלת ממדיים כמו סקנד לייף,שמבינים את המשמעות והפוטנציאל הטמון בהם.
ונסיים בשאלה: בקרוב? אצלנו? צוות משימה של מומחים מייעץ לראש הממשלה הבא של ישראל? רואים את זה קורה? קשה עוד יותר לדעת.
סקנד לייף הוא עולם וירטואלי תלת ממדי מרובה משתתפים יציר משתתפיו. נדרש רישום באתר החברה
המפעילה לינדן לאב והתקנה של תוכנה במחשב האישי.המחשב צריך להיות עם כרטיס גרפי תומך תלת מימד, מעבד חזק וחיבור מהיר לאינטרנט].סקנד לייף ודומיו הם עולמות סגורים שאינם עובדים בדפדפן האינטרנט שלך.
Web3Dהיא טכנולוגיה חדשה מבוססת ג'אווה שאיננה דורשת התקנה של תוכנות ו/או כרטיסי מסך מתקדמים במחשב.
נדרש חיבור אינטרנט רגיל. באמצעות טכנולוגיה זו אפשר לבנות מרחבים תלת ממדים שיתופיים שיפעלו בדפדפן האינטרנט הרגיל שלך כמו זירת הבחירות התלת ממדית שלנו.
סקנד לייף הוא עולם וירטואלי תלת ממדי מרובי משתתפים שמחייב רישום באתר החברה המפעילה לינדן לאב והתקנה של תוכנה במחשב האישי. המחשב צריך להיות עם כרטיס גרפי תומך תלת מימד, מעבד חזק וחיבור מהיר לאינטרנט.סקנד לייף ודומיו הם עולמות סגורים שאינם עובדים בדפדפן האינטרנט שלך.Web3D היא טכנולוגיה חדשה מבוססת ג'אווה שאיננה דורשת התקנה של תוכנות ו/או כרטיסי מסך מתקדמים במחשב.נדרש חיבור אינטרנט רגיל. באמצעות טכנולוגיה זו אפשר לבנות מרחבים תלת ממדים שיתופיים שיפעלו בדפדפן האינטרנט הרגיל שלך כמו זירת הבחירות התלת ממדית שלנו.
6. למה ההשתתפות במפגשי מטאוורסנס סקנד לייף עולה כסף?
ישנם מפגשים בחינם. סקנד לייף הוא שוק חופשי. מדובר במפגש מקצועי עם מומחה בעל שם עולמי מחו"ל שיציג לראשונה טכנולוגיות חדשניות בהדרכה ואימון בתוך עולמות וירטואליים. מטאוורסנס חוסכים לך את כרטיס הטיסה, המלון, זמן הנסיעה ועוד !
בעתיד תפתח סדרת המפגשים גם להרצאות של מומחים מישראל.
אני מודה לעמותת אשנב-אנשים למען שימוש נבון באינטרנטעל ההזמנה וההזדמנות להציג את נושא: קמפיין הבחירות של ברק אובאמה בתוך סקנד לייף והזירה הפוליטית בישראל במסגרת כנס "הטכנולוגיה והאינטרנט בשירות הדמוקרטיה" (בעקבות בחירות 2009).
אודות הכנס:
"בבחירות האחרונות לכנסת, וכן בפריימריז שקדמו להן, החליפו במידה רבה הטכנולוגיה ורשת האינטרנט את הכלים הקונבנציונליים שאפיינו מערכות בחירות קודמות,ובהם עצרות בכיכר העיר ופרסום חוצות. כך מצאנו את עצמנו לפתע פתאום מוצפים בבלוגים של מועמדים לראשות הממשלה ולחברות בכנסת, באתרי מפלגות המתעדכנים באורח שוטף, בעמדות הצבעה מתוחכמות המחליפות את הפתקים הישנים ומערכות מידע חדשניות המקצרות משמעותית את זמן ספירת הקולות. תופעה זו מחדדת את העיסוק ביחסי הגומלין בין הטכנולוגיה והדמוקרטיה. האם הטכנולוגיה משרתת את השלטון במדינה דמוקרטית ואיך החוקרים מדמיינים את העתיד האפשרי.
בנושאים אלו ואחרים יתמקד השנה כנס החורף של עמותת אשנב - אנשים למען שימוש נבון באינטרנט. "
מה בתוכנית?
16:30:התכנסות והרשמה
17:00: דברי פתיחה: ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב
17:15: מושב ראשון: האם ישראל הולכת לקראת בחירות ממוחשבות ומקוונות? האם הבחירות המוקדמות הממוחשבות הן כישלון או הצלחה? כיצד נראתה התעמולה ברשת בבחירות שהסתיימו?
רונן בנבנישטי, חברת מלם-תים: מערכת המיחשוב דמוקרטיה.
בועז דולב, משרד האוצר, מנהל ממשל זמין: בחירות ממוחשבות בישראל, כן או לא?
שוקי פלג, חבר הנהלת אשנב.
עו"ד יהונתן קלינגר, חבר הנהלת אשנ"ב: תעמולה ברשת, יש מקום לרגולציה. דיון פתוח שאלות ותשובות וסיכום.
הפסקה
18:30 :מושב שני: כיצד תיראה הדמוקרטיה בעידן הטכנולוגי, בעוד שני עשורים? אילו משטרים היא משרתת?
ח"כ מיקי איתן,(הליכוד) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ויו"ר ועדת המישנה לאינטרנט, בכנסת היוצאת.
ד"ר טל פבל, מכון נט ויז'ן לחקר האינטרנט, אוניברסיטת ת"א: שימושים פרואקטיביים של משטרים דמוקרטיים באינטרנט.
ד"ר דן בילסקי, עורך בכיר, קול ישראל, מרצה לתקשורת
ד"ר חנן גזית, חבר הנהלת אשנב, מנכ"ל מטאוורסנס:קמפיין הבחירות של ברק אובאמה בסקנד לייף והזירה הפוליטית בישראל.
דיון פתוח, שאלות ותשובות וסיכום. 19:45:סיום משוער.
מנחה: יהודה קונפורטס, עורך ראשי, אנשים ומחשבים, חבר הנהלת אשנב.
כנס החורף של עמותת אשנב - אנשים למען שימוש נבון באינטרנט יתקיים
מתי? ביום שלישי ה 17 לפברואר 2009
שעות? בין השעות 17:00- 20:00
איפה? באודיטוריום סמינר הקיבוצים – רמת אביב.
ראו הזמנה זו כהזמנה אישית. הכנס ללא תשלום אך נדרשת הרשמה מראש!
חוויות למידה חדשות בתוך עולמות וירטואליים במו ידיך!
איך עולמות וירטואליים תלתממדיים כמו סקנד לייף מאפשרים לך ליצור חוויות למידה חדשות ומרתקות במו ידך .
מצגת של ד"ר חנן גזית, מנכ"ל מטאוורסנס בע"מ בכנס מורים, תלמידים ועולמות וירטואליים במכון מופ"ת, 21 לינואר 2009 .
Dr. Hanan Gazit, MetaverSense Ltd CEO presentation: New Learning Experiences in 3D Virtual Worlds: Second Life in your hands! at the "Teachers, Learners and Virtual Worlds" Israeli Education Conference at MOFET Institute, 21 of Jan 2009.